von mas 09.06.2025 06:45 Uhr

Una Terra … cinque Lingue: L temp

Nesc giaves dijea … rejonèdes e dic da zacan – I nostri nonni dicevano … detti e proverbi ladini – a cura du Annelise Vian e Maurizio Riz.

Foto: Annelise Vian per UT24

Te duta la rejonèdes l é dic da zacan e manieres de dir che i é desche picola mizacoles del saer de nesc veies.  Velch outa l é fregoles de ferstont e fondament, autra outes l é rejonèdes da grignèr o pizochentes.    La rejonèda fascèna la é richenta de dic e parlèdes da n’outa e nos con picoi articoi jon a ve n fèr descurir valguna.

Anche ve meton dant n dit da grignèr sul temp.

 

L temp l fèsc chel che l vel el e apontin per fèr chel che l vel no l se à maridà.

Chesta l è na rejonèda grignolenta. Se veit che nesc veies pissèa che, co n outa  maridé, se pert la libertà e no se pel più fèr chel che se vel.

Nos no podon comanèr sul temp ajache  l temp l fèsc chel che l vel, l pief, l dèsc soreie, l fioca, l venta, l fèsc n gran ciaut o n gran freit. Nos no podon ne dir ne fèr nia, podon demò se lamentèr e sotsèr a sia acèdes, cognon l tor desche che l é.

L temp donca l é ledech e per no cognèr fèr chel che vel na femena no l se à maridà. Ma nos dijon che ajache l temp l é dassen stramp,  nesciugna l aessa maridà!

 

In tutte le lingue ci sono detti e proverbi che provengono dai ricordi e dalle esperienze di vita dei nostri nonni. Alcune volte sono briciole di saggezza e buonsenso, altre volte sono detti divertenti o pungenti.  La lingua ladina fassana è molto ricca di massime e noi vorremmo farvi scoprire alcuni di questi proverbi.

Oggi vi proponiamo un detto divertente sul tempo atmosferico.

L temp l fèsc chel che l vel el e apontin per fèr chel che l vel no l se à maridà.

Traduzione letterale: Il tempo fa quello che vuole e per fare quello che vuole non si è sposato.

Questo detto ci farà sicuramente sorridere. I nostri vecchi erano convinti che sposandosi si perdesse la libertà.

Noi non possiamo comandare sul tempo atmosferico, il tempo fa quello che vuole, piove, c’è il sole, nevica, c’è vento, fa un gran caldo o un gran freddo, noi possiamo solo lamentarci e subire le sue bizze. Il tempo è quindi libero e per mantenere la propria libertà non si è sposato. Ma noi possiamo soprattutto dire, visto che il tempo è bizzarro, nessuna ha voluto sposarlo.

 

 

 

Jetzt
,
oder
oder mit versenden.

Es gibt neue Nachrichten auf der Startseite