Una Terra … cinque Lingue: L temp

Te duta la rejonèdes l é dic da zacan e manieres de dir che i é desche picola mizacoles del saer de nesc veies.  Velch outa l é fregoles de ferstont e fondament, autra outes l é rejonèdes da grignèr o pizochentes.   La rejonèda fascèna la é richenta de dic e parlèdes da n’outa e nos con picoi articoi jon a ve n fèr descurir valguna.
Anche ve meton dant n dit da grignèr sul temp.
L temp l fèsc chel che l vel el e apontin per fèr chel che l vel no l se à maridà .
Chesta l è na rejonèda grignolenta. Se veit che nesc veies pissèa che, co n outa  maridé, se pert la libertà e no se pel più fèr chel che se vel.
Nos no podon comanèr sul temp ajache l temp l fèsc chel che l vel, l pief, l dèsc soreie, l fioca, l venta, l fèsc n gran ciaut o n gran freit. Nos no podon ne dir ne fèr nia, podon demò se lamentèr e sotsèr a sia acèdes, cognon l tor desche che l é.
L temp donca l é ledech e per no cognèr fèr chel che vel na femena no l se à maridà . Ma nos dijon che ajache l temp l é dassen stramp, nesciugna l aessa maridà !
In tutte le lingue ci sono detti e proverbi che provengono dai ricordi e dalle esperienze di vita dei nostri nonni. Alcune volte sono briciole di saggezza e buonsenso, altre volte sono detti divertenti o pungenti. La lingua ladina fassana è molto ricca di massime e noi vorremmo farvi scoprire alcuni di questi proverbi.
Oggi vi proponiamo un detto divertente sul tempo atmosferico.
L temp l fèsc chel che l vel el e apontin per fèr chel che l vel no l se à maridà .
Traduzione letterale: Il tempo fa quello che vuole e per fare quello che vuole non si è sposato.
Questo detto ci farà sicuramente sorridere. I nostri vecchi erano convinti che sposandosi si perdesse la libertà .
Noi non possiamo comandare sul tempo atmosferico, il tempo fa quello che vuole, piove, c’è il sole, nevica, c’è vento, fa un gran caldo o un gran freddo, noi possiamo solo lamentarci e subire le sue bizze. Il tempo è quindi libero e per mantenere la propria libertà non si è sposato. Ma noi possiamo soprattutto dire, visto che il tempo è bizzarro, nessuna ha voluto sposarlo.






