von mas 12.05.2025 06:45 Uhr

Una Terra … cinque Lingue – L leam de fradaa

Nesc giaves dijea … rejonèdes e dic da zacan – I nostri nonni dicevano … detti e proverbi ladini – a cura du Annelise Vian e Maurizio Riz.

Immagine creata con IA / M.Sartori per UT24

Te duta la rejonèdes l é manieres de dir e dic da zacan che i é desche picola mizacoles de l saer de nesc veies. Vèlch outa l é fregoles de ferstont e fondament, autra outes l é rejonèdes da grignèr o pizochentes. La rejonèda fascèna la é richenta de dic e parlèdes da n’outa e nos con picoi articoi jon a ve n fèr descurir velguna.

Anche ve meton dant n dit per i leames de fradaa.

 

Se se vel che n leam de fradaa tegne ge vel che na sportola vae e una vegne .

Chesta l é na rejonèda per ne fèr entener che canche se à na peconta, n pecont o n grop de amisc che ne vel ben, che se cruzia per nos e ne deida, ence nos cognon fèr valif per ela, el o ic.

La sportola che va e che vegn , no se la enten desche se fèr semper dons, ma l é segn de lea ensema doi o più persones. Pel esser; se fèr n piajer, se scutèr, domanèr co che se stèsc o se didèr fora te n mestier. L é viver e spartir ensema i moments bie o riesc de la vita.

Apontin, perche che un leam de fradaa dure n gran pez tel temp, ge vel che no sie demò un che fèsc e se cruzia, ma che duc i peconc sie un per l’auter. Chest no vel dir demò reter chel che vegn fat a nos ma vel dir ge tegnir a zachei e se voler ben.

Enlouta l leam de fradaa pel durèr na vita entria.

In tutte le lingue ci sono detti e proverbi che provengono dai ricordi e dalle esperienze di vita dei nostri nonni.  Alcune volte sono briciole di saggezza e buonsenso, altre volte sono detti divertenti o pungenti.   La lingua ladina fassana è molto ricca di massime e noi vorremmo farvi scoprire alcuni di questi proverbi.

Oggi vi proponiamo un detto sull’amicizia

 

Se se vel che n leam de fradaa tegne ge vel che na sportola vae e una vegne .

Traduzione letterale:

Se vogliamo che un’amicizia viva nel tempo bisogna che una borsa vada e una venga.

Questo detto ci fa capire che quando abbiamo vicino un’amica, un amico o un gruppo di amici, che ci vogliono bene e che si preoccupano per noi, dobbiamo fare altrettanto per lei, lui o loro.  La sporta che va e che viene non sono doni o regali, ma è un segno che lega due o più persone.

La borsa può essere un sostegno nel momento del bisogno, una chiamata per raccontare la giornata ma anche un aiuto materiale per un lavoro, condividendone i momenti belli o tristi della vita.   

Se vogliamo che un’amicizia duri nel tempo, non deve essere solo una persona che si preoccupa dell’altra, piuttosto che ognuno faccia la sua parte.  Questo non è solo restituire favori fatti, ma è il segno del bene che vogliamo agli amici.

Con questo spirito l’amicizia durerà per tutta la vita. 

 

 

 

 

Jetzt
,
oder
oder mit versenden.

Es gibt neue Nachrichten auf der Startseite