Appena dietro l’angolo: La bandiera friulana nello spazio – VIDEO

Era il 4 aprile del 1997 (esattamente il giorno seguente al 3 aprile, giorno in cui si ricorda la costituzione dello Stato patriarcale friulano, nel 1077) quando il primo astronauta di origini friulane partì per una missione spaziale a bordo dello Space Shuttle Columbia portando con sé la bandiera del Friuli. Ed è proprio a Gregory Thomas Linteris che la youtuber Desiree Chiappo ha dedicato un nuovo video sul YoupalTubo: il seguitissimo canale YouTube (12.500 gli iscritti) promosso dall’ARLeF – Agenzia regionale per la lingua friulana che vede per protagonisti un gruppo di ragazzi friulani intenti a raccontare le loro passioni, offrendo contenuti e curiosità sul Friuli.
Il video è stato è stato mostrato ufficialmente durante la presentazione del programma di celebrazioni della 47^ edizione della Fieste de Patrie dal Friûl e ha visto intervenire, con un video messaggio, lo stesso astronauta, oggi ingegnere meccanico al NITS – National Institute of Standards and Technology.
Greg è nato nel New Jersey da due emigrati friulani: Luigi Linteris, di San Giovanni di Casarsa, ed Elena Maria Alfenore, di Prodolone di San Vito al Tagliamento. E proprio dai genitori, in particolar modo dal padre, ha ereditato il legame con la terra d’origine. La sua è una storia fatta di successi: una laurea a Princeton, un master a Stanford, un dottorato in ingegneria meccanica e aerospaziale, quindi lo spazio. Dopo attente selezioni e un duro addestramento, Linteris è partito per la sua prima missione scientifica sullo Shuttle, la STS-83, conducendo esperimenti legati al fenomeno della combustione in microgravità, di meccanica dei fluidi e di scienza dei materiali.
È proprio in quel frangente che ha portato con sé la bandiera del Friuli: ogni astronauta può scegliere degli oggetti personali da cui “farsi accompagnare” durante le missioni, lui ha significativamente voluto con sé la bandiera del Friuli, a ricordargli la sua origine e i valori di comunità che gli sono stati trasmessi.
A consegnargli il vessillo con l’aquila araldica che ha portato sullo Shuttle è stata una coppia di parenti del padre, emigrati in Canada e molto attivi nella Famee Furlane di Toronto: Sara Alfenore e il marito Mario Fava. Gli stessi che, al suo rientro, lo hanno festeggiato nella capitale dell’Ontario proprio con una speciale cerimonia della Famee, assieme ai corregionali.
Ai 4 di Avrîl dal 1997 (juste dopo dai 3 di Avrîl, zornade dulà che si ricuarde la costituzion dal Stât patriarcjâl furlan, tal 1077) il prin astronaute di divignince furlane te storie al partì par une mission spaziâl sul Space Shuttle Columbia, puartant daûr la bandiere dal Friûl. Propit a lui, Gregory Thomas Linteris, la youtuber Desiree Chiappo e à dedicât un gnûf video di YoupalTubo: il canâl YouTube cun passe 12.500 iscrits promovût de ARLeF – Agjenzie regjonâl pe lenghe furlane, là che i protagoniscj a son une clape di zovins furlans impegnâts a contâ lis lôr passions, metint adun videos su curiositâts dal Friûl.
Il video al è stât mostrât in maniere uficiâl vie pe presentazion dal program pes celebrazions de 47e edizion de Fieste de Patrie dal Friûl, là che al è intervignût, cuntun videomessaç, il stes astronaute, che vuê al è inzegnîr mecanic al NITS – National Institute of Standards and Technology.
Greg al è nassût tal New Jersey di doi emigrâts furlans: Luigi Linteris, di San Zuan di Cjasarse, e Elena Maria Alfenore, di Prodolon di San Vît dal Tiliment. Propit dai gjenitôrs, soredut dal pari, Greg al à ereditât il leam cu la sô tiere di divignince. La sô e je une storie fate di sucès: une lauree a Princeton, un master a Stanford, un dotorât in inzegnarie mecaniche e aerospaziâl, e plui tart il spazi. Dopo cetantis selezions e un adestrament grivi, Linteris al è partît pe sô prime mission sientifiche sul Shuttle, la STS-83, puartant indenant esperiments peâts al fenomen de combustion in microgravitât, ae mecaniche dai fluits e ae sience dai materiâi.
Propit par cheste ocasion si è puartât daûr la bandiere dal Friûl: ogni astronaute di fat al pues sielzi cualchi ogjet personâl di vê cun se intant des missions e lui, in maniere significative, al à volût la bandiere dal Friûl, par ricuardâi la sô tiere e i valôrs di comunitât che i son stâts trasmetûts.
Il standart cu la acuile eraldiche che lu à acompagnât tal Shuttle i jere stât consegnât di une cubie di parincj dal pari, emigrâts in Canadà e une vore atîfs inte Famee Furlane di Toronto: Sara Alfenore e il so om, Mario Fava. Simpri lôr, dopo che al è tornât su la Tiere, i àn fat fieste inte capitâl dal Ontario propit cuntune cerimonie speciâl de Famee, adun cun altris furlans.






